header

header
my heaqder gizmo

Monday, February 7, 2011

Confirm!: NASDAQ di hack





Menurut laporan dari Wall Street Journal , NASDAQ Stock market punya computer dalam network mereka seringkali berada dalam situasi yang tidak selamat pada tahun lepas. Setakat ni, mengikut laporan itu, takde lagi kerosakan, namun hackers yang ceroboh dalam tu hanya sekadar "jenguk-jenguk" ke dalam network mereka.

Setakat ini NASDAQ sudah pun mengesahkan bahawa kes hacking itu benar-benar berlaku, ianya kini di tahap siasatan oleh pihak "Secret Service" di ikuti oleh " FBI".

Ini bermaksud ianya adalah satu kes yang amat serius. Lagipun, kalau di ikutkan, akses kepada network komputer di NASDAQ akan membolehkan penceroboh itu melakukan pelbagai jenis jenayah, termasuk dari penipuan dagangan sehinggalah yang boleh mengoyahkan keselamatan kebangsaan di US.

Dan setakat ini, takde siapa pun tahu apakah motifnya hackers itu menceroboh,serta penglibatan nya. Namun, melalui penmyiasatan, keputusan yang di dapati adalah, 'lubang' hack ini berpunca dari flwas yang ada pada sistem Directors Desk yang NASDAQ gunakan.

No comments:

Post a Comment