header

header
my heaqder gizmo

Monday, February 7, 2011

Review: 10 Tablets yg paling HOT untuk tahun 2011 !!


Semenjak Apple memperkenalkan APple iPad nya, maka, berduyun2 lagi pengeluar membuat jejak yg sama, dan di tambah dengan Open Standard dari Android OS yg powerful, maka, semakin banyak lah manufacturer mengeluarkan tablet untuk market...

Keberjayaan APple menjaul sebanyak 15 juta unit pada tahun 2010 membuat hampir kesemua electronic devices manufacturer mahu mengeluarkan produk yg seakan-akan sama.

So,mana satukah dalam ramai-ramai tablets ni yg 'selamat untuk di abaikan' dan yg manakah yg berbaloi untuk investment korang ke dalam dunia gadgets?
-Oleh itu, GR (Gizmo Republic) berkorban jiwa dan raga ,merenangi lautan api, mengharung sungai buaya semata untuk membawakan pada korang "10 tablets yg paling HOT untuk tahun 2011". (Research adalah berdasarkan spec dari online tech review magazine)





Okeh..mari kita mulakan dengan nombor ke sepuluh dahulu... Kamon Beybeh!

10. Notion Ink Adam

Tablet dari brand 'The Adam' ni berasal dari sebuah company startup dari India. Berita pasey tablet diorang ni,memang dah lama- mungkin terlalu lama. Last2 barulah Notion Ink unveiled produk mereka pada December dan dah pun ambik pre-order.
Tabletsnya guna OS Android 2.3 dgn custom interface. User Interface 'Eden' nya boleh membuatkan satu perubahan drastik kepada UI standard Android. Berasaskan dari vertical panels.

Satu lagi hal yg unik mengenai Adam ni adalah ianya menggunakan PixelQi Technology, yg mana merupakan display jenis 'transflective' (camner nak explain dlm baser melayu ye?- background yg mempunyai pencahayaan yg mencukupi kut?)- iaitu jenis yg boleh di lihat,walaupun di bawah cahaya matahri terik (ingat, low power tadi ye)

Notion Ink Adam - 10 inch screen tu Weh!


9. HTC Flyer

Hampir setengah dari tablets yg ada di market tu di poweredkan dgn Android OS, dan HTC adalah salah satu dari 'powerhouse' kepada ekosistem Android. Tidak seperti pesaing diorang, Motorola,Samsung dan LG,yg kesemua mereka telah memaparkan tablet jenis Hi-End di CES 2011, HTC nampaknya rilek dan senyap je pasal persoalan tablet ni.

Walaubagimanapun, HTC di laporkan merancang untuk melancarkan sejenis tablet 7-inch, di panggil 'HTC Flyer' pada March tahun ni. Tablet tu di gembar-gemburkan untuk 'berlari' dengan Android 2.3 (rather that Android 3.0 Honeycomb tu), TAPI,akan mempunyai special version punya ' UI yg di design untuik tablets, tapi berasal dari HTC Sense (korang pernah guna HTC Sense tak?)

Walaupun 'berlari' dgn Android 2.3 skrang ni, namun ianya di laporkan boleh jugak di upgrade kepada Honeycomb (Android 3.0), yg akan keluo dlm tahun ni jugak le. Dan skrg ni demer tgh dlm perancangan nak keluo jugak tablets size 10-inch tu..

                                                                  HTC Flyer- 7 inch

jap gi sambung lagi ek..jap..nak terber*k jap..

---- dah sambung ---


8. Acer Iconia

Acer pulak try untuk beat bandwagon tablet ber OS akn Android,iaiatu masa CES 2011, dioarng annouce untuk keluokan tablet Iconia ni.Tapi sampey skrg pun tak kuor lagi..
Iconia ni jenih 'power tablet' jugaklah. Minatanag Iconia ni guna 'dual 14-inch touch screen', guna Core i5 CPU dan ada port-port penuh yg hampir meyamai kebanyakan laptop...
Inovasi bagi Iconia ni adalah,bawah screen tu ada pelbagai pilihan  multi input, termasuklah 'virtual keyboard', multimedia controller, dan jugak touch gesture jenis boleh customs. Tapi takat ni Acer hanay announce kan di CES 2011 je le..belum keluo lagi..

 Iconia yg ada dual-screen. Screen belah bawah tu buleh jadi 'virtual keyboard'


7. T-Mobile G-Slate

Satu lagi yg di featureskan kat CES 2011 tu adalah tablets T-Mobile G-Slate, yg di bangunkan oleh LG..
Lg tak release bnyk sgt info pasal G-Slate tu, tapi yg confirmnya, ianya akan 'berlari ' dgn Android OS 3.0 Honeycomb dan buleh guna network HSPA+.
Tablet tu jugak di panggil LG V-900 dan di jangka mempunyai 9-inch screen, sebijik Dual Core NVIDIA Tegra 2 processor,dan jugak micro USB serta Micro HDMI.
Yg peliknya, ada kabor angin mengatakan yg G-Slate ni akan mengunakan 3d display tanpa kaca (screen kaca). 3d camner gamaknya ni? mcm dlm star wars yg princess Lea tu ke gamaknya ye?

 LG : G- Slate


5. Blackberry Playbook

BB Playbook adalah sejenis tablet bersaiz 7-inch, jadi ianhya menjadikan tarikan terhaadapnya agak terhad- kecuali kepada sesetengah group yg suka gandget yg nerskrin kecil (baik beli henpon je!).- dan juga ianya menghadapi masalah yg sama berkenaan dgn bateri life nya dan jugak sebab hraganya yg akan menyamai tablets yg dari Windows (atau yg berlari mengunakan WIndows os- Face it, sebab win os je harga dia mencanak berapa dah berbanding lain2 competitors)
Namun, review dari mereka yg test di CES mengatakan, Hardwarenya di rasakan bagus dan hebat serta operating system QNX telah berjaya di 'anak angkat' kan ke dalam pengunaan tablets.

Hanya 'die-hard fan' BB saje yg boleh manjadikan tablets dari mereka ni sebagai 'champion' !


 BB Playbook, dengan QNX OS ( sebutan Kiniks)


4. ASUS Eee Pad Transformer

ASUS yakin bahawa iPad mempunyai 2 kelemahan- kurang pilihan serta kurang produktif (dari sudut content creation)- sebab itulah company tu sedang mem focus  selruuh tenaga mereka kepada  tablets semata-mata.
Semasa di CES 2011, ASUS telah unveiled 4 tablets mereka sekaligus! Dan 3 dari tablets itu di sasarkan untuk content creators.
Yang paling menarik adalah Eee Pad Transformer (sebutan: ie Pad),iaiatu sejenis tablets bersaiz 10-inch dengan cpu dual core dari NVIDIA Tegra yg akan ‘berlari’ juga dgn Android OS 3.0. Yg paling inovasi sekali tentang tablets ini adalah ianya mempunyai dokc keyboard optional, yg juga boleh berfungsi sebagai bateri tambahan, yg sekaligus memberikan gizmo tersebut sehingga 16 jam hayat bateri!
Jikalau Android OS dan ASUS ni boleh menghasilkan UI bagi tablet yg juga berfungsi sebagai laptop apabila Transformer ini di dalam mode dock, maka, ini mungkin dalam kategori terbaik! Ianya juga menarik sekiranya dapat melihat vote dari penguna mengenai minat mereka terhadap keyboard jenis dock pada Transformer ini berbanding dengan keyboard jenis slide-out dari Samsung Sliding PC 7 di atas tadi mahupun ASUS punya sendiri Eee Pad Slider (sepupu kepada Transformer ni) yg juga mengunakan keyboar jenis slide out..
Bagi saya, virtual keyboard is the future!


 Transformer dgn optional dock type keyboard

3. HP webOS Tablet.

Tidak jugak keterlaluan untuk dikatakan minatang teblet dari HP ni memang mempunyai 'X factor' ataupun kick nya yg tersendiri. HP akan secara rasminya meng unveil kan 'webOS Tablet' nya (ayat 'web' tu sengaja di small caps kan-sebutan sama je) pada tarikh 9 February ni. Ini le kerja diorang semenjak HP membeli 'Palm' pada musim summer yang lalu..
Dengan berpegang kepada sumber itu serta kombinasi hardware dari mereka sendiri, membuatkan HP mempunyai potensi yang teramat besar dalam market share ini.JUGA, perlu  diingat yang HP ni dah ada pengalaman selama sedekad dalam membina hardware untuk tablet ,iaiatu pada zaman pre- iPad.

Untuk HP punya device webOS ni, Gizmo Republic (GR) menjangka kan yang ianya akan bersaiz 10-inch, dengan keupayaan UI nyang setanding dengan iOS (iPad) dan jugak Android. 

HP webOS- di jangka bersaiz 10-inch



2. Motorola Xoom

Ketika Google sudah sedia untuk melangkah maju setapak lagi ke masa depan dengan OS ANdroid nya dulu, ia menyatakan yang ianya sedang bekerjasama erat dengan sebuah syarikat untuk menghasilkan hardware yang akan sesuai dengan OS tersebut dan menghasilkan sebuah device yang menjadi 'concept vehicle' untuk apa yang Google bayangkan.

Untuk OS Android 3.0, Motorola lah yang di pilih sebagai "The Chosen One'. Dan menariknya, Motorola Xoom ni bukan saja akan menjadi tablet pertama yang 'berlari' dengan Honeycomb (OS ANdroid 3.0), tapi jugak akan menjadi yang pertama yang mengunakan netwrok 4G LTE dari Verizon (di US sahaja)- 4G LTE- mobile super highway yang terbaru - akan GR review nanti.

Tablet bersaiz 10-inch ini memang membuat GR menitik air liur- iaiatu bila refferring kepada tech spec nya. 

Setakat ini, spec yang GR ketahui adalah:


  • 1x 2GHz dual-core processor
  • 10.1-inch widescreen HD (1280×800) display
  • 4G LTE upgradeable
  • 1080p HD video support
  • HDMI output
  • Adobe Flash Player support
  • Front-facing 2-megapixel camera for video chats over Wi-Fi or 3G/4G LTE
  • Rear-facing 5-megapixel camera that captures video in 720p HD.
  • “Console-like gaming performance”
  • Built-in gyroscope, barometer, e-compass, accelerometer and adaptive lighting
  • Google Maps 5.0 with 3D interaction
  • Mobile hotspot capability for up to five Wi-Fi-enabled devices 
Di jangka untuk di launch secara rasmi pada March ini, tapi malangnya, infra untuk 4g LTE hanya akan tersedia di US sehinggalah tengah tahun 2011 nanti. Kat Malaysia, ni tak tau lah kalau ada Telco yang akan adopt standard 4G LTE ni secepat mungkin.
Satu drawbacknya adalah di jangka harga nya di laporkan mungkin mencecah USD700- USD800 


                                                     Motorola Xoom- Honeycomb (ANdroid 3.0)




1. Apple iPad 2.0



Masih di jangka menjadi 'champion' untuk tahun ini, syarikat yang menjadi trendsetter ini nampaknya di jangka akan masih akan berdiri kukuh walaupun di serang oleh 'bala tentera' pesaing mereka. Susah juga nak tengok penyebab yang akan menjadikan iPad ni tidak mencapai ke tahap tersebut sekali lagi pada tahun ini, memandangkan faktor ' coolness' yang ada pada iPad ini- despite namanya yang pernah menjadi kontroversi dulu.
Ianya masih mempunyai banyak faktor yang menjadikan nya terbaik dari ladang: penggunaan nya, hayat bateri nya, beribu-ribu pilihan apps dari katalognya serta bagi market negara maju pula- harganya yang bersaing dengan nilainya.
Harga market kalau nak di bandingkan (di antara jenis2 branded) dengan x factor iPad ni, amat berbaloi, personally GR akan memilih iPad berbanding Samsung Galaxy iTab sebagai gadget harian GR.
iPad 2 ni mungkinlah takkan mempunyai apa-apa revolusi atau inovasi, melainkan satuy review dari online magazine yang mengatakan Apple sedang merekacipta 'virtual MultiTouch'  (bayangkan Multitouch di atas keyboard - itupun kalau mereka ada hajat nak buat dock type keyboard).Sudah tentulah iPad 2 ni dia akan di reka untuk jadi lebih ringan, mempunyai CPU yang lagi power serta kamera depan dan belakang yang built-in. 
Selepas berjaya menjual lebih dari 15 juta unit untuk generasi pertama iPad, Apple sudah pastu mampu untuk  'menekan' sedikit keuntungan mereka,memandangkan kos komponen di era ini sudah menjadi semakin murah berbanding ketika generasi pertama iPad dulu.
Mungkin juga berita baiknya, setelah kos yang semakin murah, Apple akan menurunkan lagi harga iPAd 2 ini berbanding generasi pertamanya untuk bersaing dengan para pesaingnya..
                                               
             
                             Apple iPad 2 - Sneak peak sebuah dummy iPad 2 di ambil di CES 2011


So, setelah 10 jenis HOTTEST tablets ni di review, adakah korang rasa korang akan jump in ke dunia tablets ini? Bagi penguna yang terlibat dalam content publishing mahupun yang sentiasa mahu online, tablets adalah yang termudah sekali, even atas katil hospital pun korang boleh guna tanpa nurse ward tu mengetahuinya!! Buleh guna sorok-sorok..kalau nurse datang, buleh simpan dalam baju terus,sebab ringan..


                                     * gambar Hiasan : Bukan nama,watak dan lokasi sebenar

1 comment:

  1. htc flyers...means kalau beli skrg yg android 2.3..nanti upgrade free ke?

    ReplyDelete